Czy warto i jak otworzyć kwiaciarnię?

Według statystyk, przeciętny Polak wydaje na kwiaty ok 20 euro rocznie. Niby niewiele, ale w przeliczeniu na liczbę mieszkańców Polski – całkiem sporo. Co istotne, zgodnie z prognozami specjalistów, prowadzenie kwiaciarni ma być coraz bardziej dochodowe.

Nic więc dziwnego, że coraz więcej ludzi zastanawia się nad otwarciem własnej kwiaciarni. W gruncie rzeczy, prowadzenie kwiaciarni nie wymaga ukończenia przez jej właściciela specjalnych kursów. Można w tym celu zatrudnić ludzi w odpowiednimi kwalifikacjami. Jednak wiąże się to z dodatkowymi kosztami, które obciążają budżet początkującego przedsiębiorcy. Takie kursy trwają co najwyżej parę miesięcy. Ich ceny nie są też wygórowane, mieszczą się w granicach 1000-1500 zł za kurs. Lepiej więc po prostu go wcześniej ukończyć.

Przy prowadzeniu tego biznesu, niezwykle istotny jest wybór dobrej lokalizacji. Najlepiej wynająć lub kupić lokal w bliskim sąsiedztwie kościoła, szpitala, cmentarza, lotniska, dworca PKP lub PKS. Warto dowiedzieć się, czy w pobliżu nie ma lokalu dostosowanego do prowadzenia kwiaciarni, które niedługo opuści najemca. W takich miejscach można sprzedać najwięcej kwiatów. Innym wyjściem jest otwarcie kwiaciarni internetowej.

Dobrym pomysłem na zwiększenie liczby klientów jest tzw. poczta kwiatowa. Usługa ta polega na tym, że klient zamawia kwiaty, a personel kwiaciarni zawozi je pod wskazany przez niego adres.

Samo założenie działalności gospodarczej w formie kwiaciarni nie jest trudne. Oczywiście należy zarejestrować własną firmę w Krajowej Ewidencji Działalności Gospodarczej. W tym celu wystarczy jednak wypełnić formularz CEIDG i zanieść go do urzędu miasta albo gminy. Potem trzeba znaleźć lokal, odpowiednio go urządzić i już można działać.

Oczywiście trzeba też zainwestować w kwiaty. Można nabyć je na giełdzie. Działają one  w większych miastach kilka razy w tygodniu. Część właścicieli kwiaciarni w towar zaopatruje się za granicami Polski, np. w Niemczech czy Holandii.

Należy jednak podkreślić, że opłacalne będą tylko kwiaciarnie nastawione na wysoką jakość usług. Klienci już teraz zwracają uwagę na to, jakie usługi oferuje kwiaciarnia, kwiaty to już nie wszystko. Trzeba iść z duchem czasu, śledzić i proponować nowinki florystyczne. Personel naprawdę dobrej kwiaciarni, powinien brać udział w zaawansowanych kursach i szkoleniach florystycznych. Ta branża dynamicznie się rozwija, ciągle pojawia się coś innego.

Na rynku obecnie działa wiele kwiaciarni. Konkurencja jest więc spora, wymusza obniżanie cen, a klienci coraz bardziej wymagający. Dlatego też wiele małych kwiaciarni łączy się w większe przedsiębiorstwa, którym łatwiej jest się wypromować i utrzymać w branży.

Bardzo popularna, szczególnie w większych miastach, staje się tzw. franczyza. Poszczególne podmioty gospodarcze zachowują pewną odrębność, ale działają razem w sieci. Czynią to w celu budowania wspólnego, dobrego wizerunku. Klient, który skorzystał już z usług kwieciarni i był zadowolony, chętniej pójdzie do takiej, która działa pod tą samą marką. Nawet jeżeli będzie ona w innym mieście.

Opracowanie tekstu: www.kwiaciarnia-ligeza.pl

VN:F [1.9.22_1171]
Oceny:
Ocena: 7.5/10 (2 głosów)
VN:F [1.9.22_1171]
Oceny: +1 (z 1 głos)